fbpx

Imrich Kovaľ – „Mať vlastný web dnes nie je žiadna konkurenčná výhoda, mal by to byť silný obchodný a komunikačný nástroj a kanál na podporu vášho biznisu.“

imrich kovalImrich Kovaľ – analytik, konzultant a obchodník, ktorý sa už viac ako 10 rokov venuje digitálu s dôrazom na Open Source redakčné systémy WordPress, Joomla a Magento. Pomáha klientom s ich online riešeniami na mieru, firemnými prezentáciami, produktovými webmi, eshopmi a propagáciou projektov prostredníctvom online marketingu. V poslednom období zúročuje skúsenosti zo segmentu v biznis analýzach klientov a ich projektov, aby im v MERINEO dokázali ponúknuť viac, než len vytvorenie webu alebo eshopu. Rád spoznáva klientov a ich biznis aj zo stránok, ktoré nepoznajú ani oni sami.

Vaša firma Merineo sa okrem iného venuje aj tvorbe firemných webov a eshopov. My sme na našom blogu už pred nejakým časom nadhodili túto tému, a preto sa ťa chcem opýtať ako odborníka – dá sa dnes v podnikaní zaobísť bez vlastnej webovej stránky?

Zaobísť sa samozrejme dá. Poznám veľké firmy, ktoré majú webové stránky z roku 2002 a vôbec ich to netrápi, rovnako napr. reštaurácie v centre hlavného mesta, ktoré nemajú ani webstránku, ani facebook fanpage, dokonca ich nenájdete ani na tripadvisore a stále majú plno, lebo majú dobrú lokalitu. Tieto príklady sú však výnimkou, nie pravidlom. Mať vlastný web dnes nie je žiadna konkurenčná výhoda, je to úplne štandardný nástroj a kanál, ako dosiahnuť zadefinovaný cieľ – predávať tovar (eshop), predávať služby, prezentovať firmu ako stabilného B2B partnera, propagovať svoju firemnú kultúru a získať nových zamestnancov, budovať komunitný portál atď. Možností je nekonečno, online priestor je dnes hlavným zdrojom informácii a priestorom na komunikáciu. Bez webu sa firma pripravuje o možnosť tento priestor využívať vo svoj prospech.

Pokiaľ ide o vytvárania webstránok, tak sa za posledných niekoľko rokov situácia rapídne zmenila a vlastné weby sa stali pomerne ľahko dostupnými prakticky pre každého, kto je ochotný investovať pár sto eur alebo svoj vlastný čas do štúdia. Je to však skutočne tak jednoduché, ako niektoré reklamy sľubujú? Kedy si stačí web vyklikať svojpomocne a kedy by si už odporučil veriť to odborníkom?

Áno, tvorba samotného webu / e-shopu je určite jednoduchšia ako kedysi, no s tým sa posunulo aj všetko ostatné a predovšetkým konkurencia. Aby ste sa v konkurencii nestratili je potrebné myslieť na omnoho viac drobností ako kedysi. To sa nedá naučiť na jednoduchom kurze za pár hodín. Takže áno, budete mať síce web za pár eur, ale funkčný, či už z technologického, marketingového alebo obchodného hľadiska s veľkou pravdepodobnosťou nebude. Prirovnal by som to k vareniu – každý má doma kuchyňu a suroviny, no nie každý vie aj navariť chutné jedlo. Vytvoriť si skutočný obchodný nástroj, komunikačný kanál, predĺženú ruku svojho biznisu v online priestore, preniesť svoj kamenný obchod na internet, to je už úplne iná liga. Pekne sa to dá ukázať na segmente eshopov v číslach – v CZ je dnes takmer 45 000 eshopov, na Slovensku sa pomaličky blížime k 15 000. Napriek tomu je množstvo skutočne úspešných a zarábajúcich eshopov v ramci CZ/SK len v jednotkách percent. Vymyslieť biznis model fungovania eshopu v online priestore, spojiť dizajn a funkčnosť s kvalitným obsahom, napojiť na to marketingovú stratégiu a stvoriť tak zarábajúci a predovšetkým trvalo udržateľný online biznis je niečo, čo vo vlastnej réžii zvládne človek len vskutku výnimočne. A to je zároveň skutočná úloha kvalitných web developerov, nevytvárať iba nejaké webové stránky, ale budovať klientom fungujúci digitálny biznis, nech je zameraný na čokoľvek.

imrich koval
Zdroj: I.K.

Redakčných systémov, pomocou ktorých sa dajú tvoriť webstránky je na trhu už neúrekom a pre niekoho môže byť celkom náročné vybrať si ten správny. Ako sa v tom zorientovať a v čom spočíva trebárs výhoda WordPressu?

Ak sa rozhodujete, či si vybrať systém na prenájom, Open Source systém, alebo si plánujete dať naprogramovať vlastný redakčný systém, odporúčam toto video: 

S kolegami z biznisu v ňom do detailov rozoberám práve túto otázku, pre koho je aký variant najvhodnejší. Za nás a nami využívané redakčné systémy WordPress, Magento a Joomla môžem zhrnúť pár základných výhod:

  • Nezávislosť na dodávateľovi – s OS systémami robí na trhu dostatok dodávateľov, aby ste si mohli vybrať s kým sa Vám najlepšie pracuje a zároveň nemali slučku na krku pri prípadnej zmene dodávateľa.
  • Modulárnosť systému – redakčný systém sa dá rozšíriť o akúkoľvek funkcionalitu, pričom na trhu je obrovské množstvo hotových modulov rôznej kvality (tu by mala nastúpiť odbornosť a znalosť dodávateľa)
  • Neustály vývoj – OS systémy majú za sebou dlhoročný vývoj, pracujú na nich desaťtisíce vývojárov a neustále napredujú a dokážu tak držať krok s dynamikou online trhu
  • Komunita – obrovská celosvetová i lokálna komunita, v ktorej nájdete pomoc a rady ak potrebujete.
  • Sloboda voľby – za mňa najväčšia výhoda, môžete sa slobodne rozhodnúť, či si budete spravovať web sám, alebo využijete dodávateľa, tvoriť obsah svojpomocne alebo externe, upravovať, editovať projekt, rozvíjať ho podľa vlastných predstáv.

Predstavme si situáciu, že podnikateľ potrebuje webstránku. Nešťastnou voľbou minie (pre neho) nie málo peňazí a času, no vo finále aj po niekoľkých mesiacoch nemá fungujúcu webstránku, s ktorou by bol spokojný. Tlačí ho čas a je znechutený, no ten web naďalej potrebuje. Čo by si odporučil takému nešťastníkovi a hlavne, ako ideálne takejto situácii predísť? Ako sa správne rozhodnúť komu tvorbu webu zveriť?

Takéto prípady riešime u nás niekoľkokrát za týždeň. V prípade, ak už je zákazník v takejto situácii, je treba hľadať časovo a finančne najefektívnejšie riešenie, ako projekt dostať do publikovateľnej podoby, často napr. úplným osekaním predstavy klienta o robustnom a komplexnom webe, iba so základnou funkcionalitou, ktorou dokážeme pokryť hlavný cieľ webu. Niekedy to vśak nejde a celý projekt je treba postaviť nanovo. Často k nám príde klient s webom, ktorý nemá žiadny cieľ, vznikol len preto, aby bol, bez účelu, bez myšlienky na pozadí. Nikto sa klienta nespýtal, na čo má slúžiť, koho chce osloviť, akým spôsobom má byť web prepojený s biznisom klienta. V drvivej väčšine takýchto projektov nikto neurobil aspoň základnú analýzu biznis modelu, ktorý má klient v hlave, ani nekonzultoval jeho predstavy. Prvým a zvyčajne tým najdôležitejším znakom dobrého dodávateľa je ČAS, ktorý je Vám ochotný venovať. Toto sa dá vidieť už pri prvom kontakte. Druhým dobrým znakom sú otázky, ktoré Vám dodávateľ kladie, na čo sa pýta, akým spôsobom sa to pýta, či rieši pri eshope v prvom rade aké budete mať metódy platby a doručenia, alebo chce vedieť čo najviac o pozadí eshopu a Vašej predstave, ako má fungovať. Pýta sa Vás dodávateľ najprv na Váš biznis, alebo na Váš budget? Rieši primárne technické veci, alebo sa snaží pochopiť biznis model akým fungujete? To je len niekoľko základných znakov dobrého dodávateľa.

Imrich koval
Zdroj: I.K.

Čo by si mal podnikateľ ozrejmiť predtým, ako sa pustí do tvorby vlastnej webstránky?

Upratať si svoj biznis model fungovania. Mať jasno v tom, čo, ako, komu a hlavne PREČO chce predávať resp. ponúkať. Vedieť definovať svoj biznis, svoju osobnú pozíciu v ňom, prípadne esenciu svojej značky. Nie je úloha klienta riešiť technické, či grafické časti projektu, jeho úloha by mala byť v rámci projektu predovšetkým konzultačná. Vedieť efektívne skonzultovať a pripomienkovať výstupy od dodávateľa. Vedieť si zadefinovať svoju pozíciu v projekte a zvyšok zveriť dodávateľovi, ktorému dôveruje. V ideálnom prípade nemať len dodávateľa, ale mať v ňom hlavne PARTNERA. To je to, o čo sa snažíme u nás, byť rešpektovaným partnerom našich klientov, nielen jedným z mnohých dodávateľov na trhu.

S akými problémami sa u vašich zákazníkov stretávate najčastejšie?

Chaos v definovaní vlastného biznisu a problém vysvetliť,ako to vlastne celé funguje a o čom to je. Nie je hanba povedať, že cieľom projektu je zarobiť maximum peňazí a do 3 rokov projekt predať, rovnako ako nie je divné hovoriť o tom, že projekt nevznikol aby zarábal, ale aby naplnil potrebu klienta odovzdať niečo ďalším ľuďom. Problém bol, keď klient mlčal ako partizán a namiesto obojstrannej komunikácie sme iba hádali a skúšali triafať klientove predstavy, či už dizajnové, funkčné, alebo výkonnostné. Vtedy to nefunguje. Kvalitný projekt potrebuje kvalitne pripravené podklady, obojstranne efektívnu komunikáciu a dobre nastavené procesy. Drvivú väčšinu podkladových, procesných, i komunikačných problémov ale vieme vyriešiť, ak je na strane klienta ochota nám dôverovať.

Vráťme sa ešte ku začiatkom tvojej firmy, ako si na ne spomínaš?

Samostatná izba v zdieľanom 3-izbovom byte o rozmeroch 2x4m s posteľou, počítačovým stolíkom, knižnicou a skriňou. Nulový kapitál, nulové znalosti, trhová panika z ekonomickej krízy 2008 🙂 Víkendy, sviatky, prázdniny, nekonečno prebdených nocí štúdiom ako to funguje, prečo to tak funguje a či by to mohlo fungovať aj v našich podmienkach. Biedna angličtina, žiadna CZ/SK komunita na fejsbuku, nutnosť vzdelávania na všetkých frontoch, študovanie amerických, nemeckých, španielskych a ruských komunitných diskusných fór a uctievanie Google Translator-a :). Prví spokojní klienti, pribúdajúca zodpovednosť a s ňou prvé zlyhania a prebdené noci premýšľaním, čo som spravil zle. Niekoľkoročná “one man show”, kým som pochopil, že nemôžem byť obchodník, grafik, vývojár, copywriter a markeťák v jednom a pritom budovať firmu. Po 5 rokoch prvé kancelárie, prví skutočne prítomní kolegovia v kancelárii. Prechod z freelance fungovania na budovanie skutočnej firmy. Pochopenie, že je to úplne iná galaxia a akceptovanie, že cesta je zároveň cieľom. 🙂

Čo by si teda odporučil začínajúcim podnikateľom?

Uvedomiť si, že mať nápad neznamená, že som podnikateľ a mám biznis. Nápadov sú plné cintoríny. Nápad sa stane biznisom až v momente, keď na ňom človek začne makať a dávať mu formu a obsah. Veriť vo svoj biznis vyžaduje istú dávku NAIVITY, že Váš biznis naozaj bude fungovať. Ak neviete, že tam môže byť milión dôvodov, prečo to nebude fungovať, budete donekonečna skúšať, či to fungovať môže a na konci to fungovať bude. Ak nie, tak ešte nie je koniec. Na to ale potrebujete VYTRVALOSŤ, schopnosť nevzdať sa pri prvej prekážke a utiecť z boja. Vytrvalosť Vás donúti naučiť sa robiť aj to, čo ešte neviete a použiť to tam, kde ste to ešte nikdy nepoužili. Ostať vytrvalý je ale veľmi ťažké bez MOTIVÁCIE, vnútornej či vonkajšej, akejkoľvek, ktorá Vás poháňa robiť to, čo robíte. Toto teda môžem odporúčať všetkým začínajúcim podnikateľom. Ak má začínajúci podnikateľ toto, všetko ostatné sa dá získať – vedomosti, zručnosti, mentoring, kapitál, tím a na konci aj peniaze. 

Prečo E-BIZNIS inkubátor? 

Naši klienti u nás nehľadajú iba vytvorenie webu, alebo online marketing, ale komplexné zastrešenie ich biznisu v online prostredí. Ako vôbec prvá špecializovaná firma sa už od roku 2008 zameriavame výlučne iba na redakčné systémy WordPress, Magento a Joomla. Od tvorby webových stránok a eshopov sme sa postupne rokmi prepracovali až ku komplexným online projektom zahŕňajúcim biznis analytiku, branding, development, copywriting, až po content marketing. Dnes dokáže náš zohraný inhouse tím špecialistov komplexne zabezpečiť celý online projekt od úvodnej biznis analýzy, návrhu optimálneho riešenia, samotnej realizácie projektu, až po jeho dlhodobý plnohodnotný servis vrátane marketingovej podpory. Viac ako 90% klientov u nás ostáva aj po odovzdaní projektu a taktiež máme veľké množstvo externých projektov, ktoré k nám klienti presunuli a spoločne s nami ich ďalej rozvíjajú.

Nikol Znášik

Nikol Znášik

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok