fbpx

Júlia Micháleková: „Ak chcete biznis niekam posúvať, napredovať a robiť veci lepšie a efektívnejšie, mali by ste vedieť kam smerujete, čo sú vaše ciele, vaše KPIs.“

Julia MichalékováJúlia Micháleková –  študovala marketing na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Viac ako 8 rokov pracovala pre agentúru Visibility a ešte počas práce tam stála pri zrode agentúry DASE, ktorá je prvou agentúrou na Slovensku, ktorá sa zameriava výlučne na webovú analytiku. Okrem toho je Júlia certifikovanou trénerkou Google. Na konferencii SmallBiz.sk bude prednášať o technike STDC – See Think Do Care, čo je vo svojej podstate skratka pre cestu zákazníka v nákupnom procese. Vysvetlí, ako spoznať a zaujať svojho zákazníka, ako sa o neho zaujímať a starať pred a počas nákupu ale aj to, že nákupom sa cesta nekončí.

Júlia, tvoja agentúra sa ako jediná na Slovensku venuje webovej analytike. Zrejme to bude pomerne dôležitá vec, ktorú sa v podnikaní oplatí sledovať. Vedela by si začínajúcim podnikateľom, ktorí sa s tým možno doteraz bližšie nestretli vysvetliť a priblížiť prečo je to dôležité a ako možno s analytikou začať?

Slogan DASE znie “We help you to make data-driven business decisions.” To si myslím, celkom dobre vystihuje, prečo je analytika dôležitá. Veľa firiem podniká bez toho, aby mali určené ciele alebo robí marketing bez toho, aby sledovali kľúčové metriky a ukazovatele. Dá sa fungovať aj takto, mnohým to aj vychádza a postačuje.
My sme však presvedčení, že ak chcete biznis niekam posúvať, napredovať a robiť veci lepšie a efektívnejšie, mali by ste vedieť kam smerujete, čo sú vaše ciele, vaše KPIs.
Venujeme sa primárne digitálnej analytike, avšak tá len zrkadlí ciele a smerovanie firmy ako celku. Teda mala by. Je mnoho firiem, ktoré sledujú obrovské množstvo ukazovateľov na webe a v komunikácii a pritom, keď sa ich opýtam, čo je ich hlavný biznis cieľ alebo komunikačný cieľ, tak tápajú.
Takže ak by som mala niečo poradiť podnikateľom, ktorí len začínajú s analytikou, bolo by to zodpovedné určenie biznis cieľov a identifikácia relevantných KPIs, ktoré ich budú pomáhať napĺňať.
Tiež je lepšie určiť si len pár relevantných KPIs a na ich základe konať, ako sledovať veľké množstvo metrík, nechať sa zahltiť dátami a neurobiť nič. To tiež vidíme veľmi často. Firmy len analyzujú, hodnotia, konštatujú a nič nemenia. Akcia je vždy viac ako informácia. Efektívna analytika by nemala byť o minulosti. Mala by sa sústrediť na budúcnosť a na to, akú akciu, na základe minulých dát podnikneme.

julia michalekova
Zdroj: J.M.

Čo si myslíš, do akej miery je potrebné, aby malý slovenský podnikateľ analyzoval dáta z Google Analytics, či rôzne štatistiky zo sociálnych sietí?
Ako som naznačila vyššie, tak to ani nie je o miere, ako skôr o relevancii. Každá firma je iná. Má rôzne služby, produkty, funguje dlhšie či kratšie. Môžu byť aj 2 firmy, ktoré majú totožný produkt, sú na trhu rovnako dlho, no jedna má za cieľ spokojnosť svojich zamestnancov a tvorbu inovácii. Druhá má za cieľ maximalizáciu ziskov a rast firmy. Tieto dve firmy by teda mali mať úplne inú komunikačnú stratégiu a tým pádom by mali sledovať rôzne metriky resp dáta či už v GA alebo na sociálnych sieťach.
Myslím si, že neexistuje univerzálny set cieľov a metrík, ktorý sedí každej firme. Každá firma je iná a mala by si to určiť individuálne.

V prípade, že má záujem o školenie ako správne využívať Google Analytics, môže sa obrátiť aj na vás, alebo sa vaša firma špecializuje iba na analytiku dát a školenia neponúka?
Ponúkame aj školenia na mieru, mentoring. Máme blog, kde nájdete články ako pre začiatočníkov, tak pre pokročilých. Chystáme sa vydávať ebook-y a natočiť aj nejaké tie videá. Chceme aktívne o analytike vzdelávať a pomáhať klientom, ale aj komunite, chápať analytiku a posúvať jej úroveň na Slovensku vyššie.

Zdroj: J.M.

Dajú sa dáta analyzovať aj bez webstránky?

Jasné 🙂 Ako som spomínala vyššie, zameriavame sa na digitálnu analytiku. Ale jej cieľom je podpora a rozvoj biznisu a firmy ako celku. V každej firme viete okrem webu a digitálnej analytiky sledovať a vyhodnocovať obrovské množstvo dát.

Kto sú vaši klienti? Zameriavate sa iba na veľké firmy, alebo sú nimi aj menšie slovenské eshopy?

80% našich klientov sú firmy zo zahraničia prevažne z Holandska, Nemecka ale napríklad aj Austrálie. Teraz sa však chceme zamerať na Slovenský trh. Aktuálne máme 4 Slovenských klientov a ide skôr o väčšie firmy. Naše služby sú však určené aj menším firmám. Vieme pomôcť každému, kto chce riešiť do hĺbky digitálnu analytiku. Robiť ju tak, aby bola zmysluplná a pomáhala v plnení biznis cieľov.
Máme veľa skúseností so zahraničnými eshopmi, ktoré majú desiatky až stovky tisíc návštev mesačne a platenú verziu Google Analytics 360. Tieto naše skúsenosti by sme chceli využiť aj pre Slovenské eshopy.

Dá sa podľa teba model STDC využiť pri tvorbe obsahu každého podnikateľa?

Nič v svete marketingu a analytiky sa, podľa mňa, nedá na 100% použiť pre každého. Často prednášam a “poučujem” ľudí čo a ako robiť. A rovnako často to ja sama nerobím alebo vlastné pravidlá porušujem. 😉 Ako je každý človek iný, tak aj každá firma je iná. Nemám rada uniformné riešenia, stratégie a rady. Áno, STDC je super model a používam ho pri väčšine klientov. Hlavne pokiaľ je klient “začiatočník”, je to skvelý spôsob ako mu vysvetliť a priblížiť marketingovú komunikáciu a princípy efektívnej analytiky. Sú však aj takí klienti, kde volím úplne iný prístup.

julia michalekova
Zdroj: J.M.

Všetko znie v teoretickej rovine ľahšie, ale zavádzanie vecí do praxe je často náročnejšie. Ako veľmi náročné je podľa teba zavedenie práve modelu STDC?

To záleží prípad od prípadu. 🙂 Nedá sa to generalizovať.

Čo by malo byť prvým krokom?

Spoznať firmu. Jej DNA, ciele, smerovanie. Toto býva najviac zanedbávaná časť. Veľa firiem a ľudí chce všetko hneď, rýchlo, instatne. Pričom kľúčom je hlboké spoznanie firmy, ľudí v nej a jej podstaty. Ja keď pracujem s klientmi, či už na analytike alebo na komunikačnej stratégii a budovaní značky, začínam 2 až 3 hodinovým workshopom, kde sa klientov pýtam otázky ako:

  • Aký je váš biznis model?
  • Aké výsledky dosahujete doteraz?
  • Ako sú vaše biznis ciele?
  • Čo potrebujete reportovať a komu?
  • Aké meranie používate dnes?
  • Kto sú vaši zákazníci?…

Riešim s firmami aj ich Brand DNA. To znamená čo sú hodnoty a presvedčenia vašej firmy. Akú pridanú hodnotu pre spoločnosť má vaša firma. Aké emócie chcete vyvolávať.
Takto “na papieri” to znie samozrejme. Ale realita vyzerá tak, že aj firmy, ktoré fungujú 20 rokov na tieto otázky nevedia mnohokrát odpovedať.

Daniela Dušek

Daniela Dušek

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok