fbpx

Katarína Fašanková:“Dostávame sa k bodu, že ak chce byť človek úspešný, musí sa neustále niekde posúvať a odlišovať…“

minilove

Katka FasankovaKatarína Fašanková –  zakladateľka a majiteľka úspešného eshopu s detskými hračkami Minilove, ktorý valcuje slovenský instagram. Na slovenský trh priniesla kvalitné drevené hračky zaujímavých značiek, ktoré túži mať doma nie jedno dieťa alebo jeho rodičia. Množstvo vracajúcich zákazníkov oceňuje špeciálny osobný prístup majiteľky eshopu, balenie v akom im hračky domov prichádzajú, či samotný obsah, ktorý Katka ponúka na svojom instagrame. Spolupracuje s blogerkami, na svojej stránke píše blog a vytvára videá, v ktorých ukazuje jednotlivé hračky s praktickými radami, ako sa s hračkou hrať. Vďaka tomu všetkému sa o nej nie jedna mama vyjadruje ako o lovebrandovom eshope, z ktorého nakupuje pravidelne. 

Kedy a ako vznikol nápad založiť si vlastný obchodík s detskými hračkami?

Nápad na Minilove vznikol počas mojej druhej rodičovskej dovolenky s Paťkom, kedy som sa asi tak v polovici začala veľmi reálne zamýšľať nad tým, čo bude po jej skončení. Nechcela som sa vrátiť do predchádzajúcej práce, vedela som, že potrebujem popri dvoch deťoch flexibilný pracovný čas, ktorý by mi nebol umožnený. Navštevovali sme s Paťkom v Trenčíne Montessori kurz a tam vznikla úplná vášeň pre drevené hračky. A tak sa moje úvahy začali uberať smerom k vlastnému obchodíku.

Ako dlho si sa s touto myšlienkou pohrávala, kým si sa odhodlala pustiť sa do toho naplno?

Približne dva týždne bola táto myšlienka iba v mojej hlave. A potom sme ju asi šesť mesiacov rozoberali s manželom :). Váhanie bolo ale skôr na mojej strane, som presne ten typ človeka, ktorý má problém ísť do rizika, introvert, konzervatívny človek. A toto bola jedna veľká neznáma. V podstate som úplne vykročila zo svojej komfortnej zóny, ale bolo to moje najlepšie rozhodnutie.

Čo boli tvoje najväčšie obavy na začiatku?

Najväčšie obavy som mala z vlastného zlyhania. Bude sa náš obchodík ľuďom páčiť? Čo ak som si predsa len mala zvoliť „istotu“ trvalého pracovného pomeru? Nebolo by jednoduchšie vrátiť sa do zabehnutých koľají? No milión myšlienok mi behalo hlavou tak ako takmer každej matke na rodičovskej dovolenke, ktorá rieši otázku ďalšieho pracovného života. Ja síce dlho váham, ale keď sa pre niečo rozhodnem, idem na 1000 % a to doslova. Tých otáznikov bolo ale v tejto oblasti
toľko, že mi rozhodovanie trvalo naozaj veľmi dlho. Presvedčila ma až veľká výstava hračiek v Norimbergu, kde sme s manželom vycestovali ako doprovod nášho kamaráta (na výstavu sa viete registrovať iba ako spoločnosť a ja som stále váhala :)) a tam sa dostavil hurá efekt.
Odchádzala som odtiaľ plná skvelých dojmov z nových stretnutí a vedela som, že je rozhodnuté.

Minilove
Zdroj: K.F.

Podľa čoho si vyberáš hračky/značky, ktoré vo svojom obchodíku ponúkaš?

Úplne na začiatku som išla prevažne do značiek, ktoré sme mali s deťmi odskúšané. Predovšetkým značky ako Djeco boli u nás doma na dennom poriadku a je tomu tak doteraz. Na spomínanej výstave ma ale ohúrili aj nové značky, či už to boli magnetické stavebnice Tegu, alebo anglická značka Le Toy Van. Svojou kvalitou, nápadom a v neposlednom rade pekným dizajnom ma naozaj očarili a zaradili sme ich do obchodíku hneď od začiatku. V súčasnosti sa už situácia veľmi
zmenila a je naozaj veľmi ťažké prísť s niečím novým, čo by spĺňalo všetky moje atribúty a nebolo na trhu dostupné. Preto trávim dlhé hodiny na Instagrame, Pintereste a v neposlednom rade sa snažím aspoň dvakrát do roka vycestovať na celosvetú výstavu hračiek. Hračky v Minilove musia byť vyrobené z prírodných materiálov, musia byť kvalitné a dať dieťaťu niečo viac – niečo nové ho naučiť, posunúť… Či už to bude zlepšenie jemnej motoriky, tréning pamäte, trpezlivosti atď. Naše hračky nevydávajú zvuky, neblikajú, nehovoria… Napriek tomu si ich deti aj rodičia zamilujú.

Veľa hovoríme o kopírovaní handmade tvorby, avšak táto téma sa veľmi blízko dotýka aj tvojho obchodíka i keď to nie je práve handmade oblasť.

Toto je naozaj téma, ktorá sa dotýka každého podnikateľa, či už ide o handmade tvorbu, alebo predaj zahraničných značiek. Aj keď úplne chápem, že tá prvá oblasť je „viac viditeľná“. Samu ma posledný rok doslova šokuje, kam až dokážu niektorí ľudia v kopírovaní zájsť. Slovensko je
veľmi malá krajina a tu jednoducho nie je možné kopírovať ďalší obchod a myslieť si, že si to nikto nevšimne. Grafika, dizajn, štýl komunikácie, vlastné texty produktov, vlastné fotky, videá….
Za týmto všetkým sú hodiny a dni strávené pri počítači, pri debatách s dodávateľmi, bezsenné noci, kedy Vám mozog ide stále naplno a víria sa Vám nové a nové nápady. Je za tým veľa úsilia, ktoré ostáva niekde „v pozadí“, lebo tieto veci vyzerajú veľmi jednoducho. No nie je to tak.
A potom príde niekto, kto urobí ctrl c a ctrl v. Nie je to fér, treba o tom hovoriť, poukazovať na to a brániť sa. My tak robíme. V konečnom dôsledku je ale tento typ „konkurencie“ neskutočne
prínosný v tom, že Vás vie nakopnúť v období, kedy máte pocit, že všetko začína ísť podľa plánu 🙂. A núti Vás byť stále o krok vpred a v strehu. Aspoň u mňa to tak funguje.

minilove
Zdroj: Facebook Minilove

Na instagrame si veľmi aktívna, okrem krásnych fotiek vytváraš aj videá na IGTV. Vidíš rozdiel v období, kým si sa instagramu tak aktívne nevenovala a teraz, keď tvoríš obsah, ktorý pomáha rodičom vybrať si pre deti tú správnu hračku?

Instagramu som sa aktívne začala venovať hneď pri vzniku obchodíku. Zo začiatku to bolo také oťukávanie, lebo Instagram pred dvomi rokmi bol niekde úplne inde ako je teraz. Za tie dva roky pribudlo veľa konkurencie a veľa nových užívateľov, čím sa veľmi výrazne okresali aj dosahy
jednotlivých príspevkoch. V podstate opäť sa dostávame k bodu, že ak chce byť človek úspešný, musí sa neustále niekde posúvať a odlišovať. Tak vznikli aj moje videá na IGTV. Moje prvé video bolo veľmi vtipné, myslela som si, že nebude nikoho zaujímať, ale opak bol pravdou. Teraz sa snažím vydávať jedno video týždenne a je to veľmi časovo náročné všetko si zorganizovať tak,
aby naozaj vzniklo. Môj čas strávený denne na sociálnych sieťach (predovšetkým na Instagrame) je veľmi dlhý. Ale snažím sa ho využívať zodpovedne. Prvoradá je komunikácia so zákazníkmi, to
je u mňa na prvom mieste. Ďalej je to už v podstate „iba“ mapovanie môjho bežného dňa. Čo balím, aké novinky nám prišli, že sa trápim s faktúrami pre účtovníka, že mám doma deti choré…. nie je to žiadna veda. Ale keďže som človek, ktorý má určité estetické cítenie, som rada, keď tak vyzerajú aj moje príspevky :). A tak robím príbehy cez tri rôzne appky, fotky upravujem v dvoch
programoch, večer venujem komunikácii so zákazníkmi… Takže áno, ten rozdiel oproti začiatkom je naozaj markantný.

Vo svojom eshope ponúkaš kvalitné drevené hračky, či hračky z kaučuku, pri balení používaš minimum zbytočného plastu, asi to nie je veľmi jednoduché, alebo áno?

U nás sa nedá povedať, že na 100 %. Ale postupne to zlepšujeme. Nedávno sme napríklad zmenili lepiacu pásku za papierovú. Snažíme sa recyklovať kartóny, v ktorých nám príde tovar tak, že
staré krabice zabalíme do jednoduchého papiera s logom spoločnosti a balík hneď dostáva iný rozmer. Máme ale aj nové kartóny, lebo balenie je niečo, na čom si naozaj dávam extra záležať. Keď mi ale príde tovar obalený v bublinkovej fólii, môžem tú fóliu vyhodiť, alebo znovu použiť
a ušetriť tak napríklad papier. Takže áno, môže sa Vám stať, že nájdete v balíku aj niečo takéto (zrecyklované) :). Všetko ale naozaj s najlepším úmyslom šetriť našu prírodu čo najviac. Snažíme sa nahradiť etikety pečiatkou, ale nie je to možné pri všetkých zásielkach. Moje heslo je: všetkého
veľa škodí. Takže áno, robíme čo najviac aj v tejto oblasti, ale stále sa máme kam posúvať.

Každý jeden balík, ktorý príde tvojim zákazníkom je krásne zabalený a označený nálepkami, či páskou s názvom obchodíka. Chceš, aby bolo rozbaľovanie krabice pre zákazníka zážitkom?

Áno, pre mňa je veľmi dôležité, aby ľudia pochopili, že mojim cieľom naozaj nie je preplniť obchodík tovarom s dobrými maržami. Všetky značky naozaj poctivo vyberám a testujem, kým ich zaradím a mám dosť prísne kritériá. Preto som už odmietla naozaj nespočetné množstvo
značiek, ktoré boli možno výhodné z hľadiska zisku, ale nespĺňali moje predstavy. A keď už si dám toľko záležať na výbere a všetkých veciach okolo, neviem si predstaviť poslať balík iba tak, v starej krabici, nebodaj v plastovej taške. Pre mňa je to neúcta voči danej hračke aj zákazníkovi.
Aj v čase najväčšieho návalu objednávok pred Vianocami sa snažím, aby balík prišiel zákazníkovi pekne zabalený. Aj keď ma to stojí veľa času navyše. Robím to s radosťou.

minilove
Zdroj: Facebook Minilove

Ako vnímaš spolupráce s blogerkami?
Veľmi pozitívne. Spolupráce s reálnymi blogerkami nám od začiatku veľmi pomohli naštartovať sociálne siete správnym smerom. Nie každá spolupráca dopadne vždy podľa očakávaní, ale aj o tom to je. Skúšať, nájsť si svoju cestu. Úplne ideálne je, ak sa blogerka naozaj stotožní s Vašou
filozofiou a je vidieť, že hračky doma pravidelne používajú a robia deťom radosť. To je naozaj ideálny scenár a vtedy má spolupráca zmysel. Všetko pekne prirodzene do seba zapadá. Takéto spolupráce si veľmi vážim, aj keď sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Zo začiatku sme občas stúpili vedľa v snahe získať čo najviac sledovateľov (hovorím to naozaj úprimne). Ale čas nás naučil, že pomaly ďalej zájdeš a popri takýchto spoluprácach je dôležité vytvárať aj vlastný kvalitný obsah, ktorý Vaše publikum bude baviť.


Počas fungovania tvojho eshopu si si prešla aj rebrandom, nie je to ľahké rozhodnutie a už vôbec to nie je ľahké celé urobiť…
Toto bolo veľmi zložité rozhodnutie. Úprimne si myslím, že mnoho firiem by na našom mieste radšej skončilo. Podstúpili sme zmenu mena po roku od založenia spoločnosti. Bolo to bohužiaľ nevyhnutné, keďže náš pôvodný názov mala pod ochrannou známkou veľká španielska značka. V tom období sa udialo viac náročných situácií (vykradnutý kamión, problémy s poisťovňou, hlavná sezóna pred Vianocami…), sypalo sa to na nás z každej strany, ale v konečnom dôsledku nás to veľmi posilnilo. Nikdy sa netreba vzdávať, všetko zlé sa deje pre niečo. Zamakali sme a s odstupom času musím povedať, že to nebolo až také náročné, ako sa na začiatku zdalo.


Lákala ťa niekedy predstava kamenného obchodu, alebo si vždy chcela iba eshop?
Kamenná predajňa by bola pomyselná čerešnička na torte. Áno, veľmi ma láka, ale taktiež viem, že ešte veľa vody utečie, ak sa k niečomu takému dopracujeme. Ako som povedala, ak niečo robím, robím to naplno a nechcem, aby sa kamenný obchod iba predieral z mesiaca na mesiac. Ešte si počkám, kým mi deti trošku povyrastú a ak pôjdu veci správnym smerom, možno sa aj kamenného obchodu dočkáme :).

Daniela Dušek

Daniela Dušek

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok