fbpx

Martina Horváthová – „Spoľahnúť sa na nelegálny kozmetický výrobok môže byť riziko, pretože, ak by vám po jeho použití vznikla napríklad silná alergická reakcia, tomu “predajcovi” nevzniká povinnosť vás odškodniť, pretože nemá živnosť, či sro, nemá schválené priestory a ani výrobky.“

Martina Horváthová – Na prácu tejto mladej dámy ste už možno natrafili v sieti drogérii DM Drogerie Markt . Prírodná kozmetika, ktorá nezaťažuje prírodu ani naše telo a navyše príjemne vonia je pre Martinu Horváthovú vášňou, čo dokazuje aj fakt, že sama je autorkou zložení ich produktov. Martina z Two Cosmetics príde na konferenciu do panelovej diskusie, kde prezradí ako sa im podarilo s ich malou značkou dostať až do celoslovenskej siete obchodov.
Prečítajte si zatiaľ zaujímavý rozhovor nie len o začiatkoch Two Cosmetics.

Martina, ako by ste popísali začiatky TWO cosmetics?

Začiatky siahajú do roku 2013, kedy som študovala na vysokej škole. V skratke je to príbeh o nepodarenom balzame na pery, ktorý som ja a ďalšie ženské osadenstvo z rodiny dostala na Vianoce. Nechala som sa inšpirovať a neskôr som svoje vedomosti zo štúdia Biotechnológie a Laboratórnych vyšetrovacích metód zužitkovala pre vytvorenie niečoho lepšieho. Po prvom vyrobenom mydle prišlo ďalšie, neskôr iné produkty. V roku 2016 sme založili spoločnosť a oficiálne sme vyrábali pod dnes už historickým názvom značky 2SIS cosmetics. Začiatky boli ťažké a naplnené veľkou dávkou naivity, miestami zbytočnej byrokracie a mnohých prekážok.
 
V čom sa vaša kozmetika líši od ostatných prírodných kozmetík?
 
Medzi naše silné stránky patrí hlavne kvalitná ručná výroba, jednoduchosť a funkčnosť zložení, výroba v malých dávkach na zabezpečenie najvyššej čerstvosti a 100% prírodné zloženie. 95% produktov je vhodných pre vegánov, sme 1. slovenská značka prírodnej kozmetiky, ktorá získala celosvetovo uznávaný certifikát VEGAN SOCIETY. Za našu činnosť sme v roku 2017 získali cenu Podnikateľka Slovenska v kategórii Začínajúca podnikateľka, taktiež sme boli nominovaní na EY Podnikateľ roka 2018 v kategórií Začínajúci podnikateľ a tiež nominácia na VIA BONA v kategórií Zelená firma.
two cosmetic balik
Zdroj: Two Cosmetics

Dnes je celkom populárne vyrábať doma a následne na internete predávať rôzne mydlá z kozieho mlieka, medu a iných prírodných ingrediencií. Dá sa na takéto výrobky bez certifikátov spoľahnúť, že si nimi zákazník neublíži? Kúpili by ste si vy sama taký produkt?

Vždy hovorím, že je lepšie si doma vyrobiť vlastné mydlo a mať ho na vlastnú spotrebu, ako si kúpiť nejaký konvenčný syntetický mix. Avšak predať doma vyrobené mydlo, v kuchyni, ktorá nie je schválená príslušnými orgánmi ako výrobný priestor, mydlo, ktoré nie je otestované a nemá Správu o bezpečnosti kozmetického výrobku, je nelegálne. Spoľahnúť sa na takýto výrobok môže byť riziko, pretože, ak by vám po jeho použití vznikla napríklad silná alergická reakcia, tomu “predajcovi” nevzniká povinnosť vás odškodniť, pretože nemá živnosť, či sro, nemá schválené priestory a ani výrobky. Nikdy by som si takýto produkt nekúpila, už len z toho dôvodu, že títo predajcovia majú často vedomosti a skúsenosti len z amatérskych blogov, či tutoriálov z YouTube.
Denne natrafím na niekoľko žien, ktoré sa na sociálnych sieťach chvália svojimi výrobkami a “na čierno” ich predávajú bez živnosti a ďalších povinných legislatívnych náležitostí. Je mi z toho smutno, najmä keď viem koľko driny, času a financií stojí dostať jeden produkt oficiálne a legálne na trh.
 
Aj toto bolo jedným z dôvodov prečo som sa rozhodla založiť YouTube kanál a vzdelávať širokú verejnosť o rôznych témach z oblasti kozmetiky. Môžete si pozrieť napríklad video, kde hovorím aj o tejto téme: 
Ste vyštudovaný chemik a zloženie svojich produktov skladáte sama. Považujete svoje vzdelanie za niečo, čomu vďačíte za úspech TWO cosmetics?
 
Nepovažujem sa za veľkého odborníka, avšak moje predošlé vzdelanie mi pomohlo vo veľa veciach. To ale neznamená, že som sa vzdelávať prestala. Nedávno som ukončila štúdium Manažér kvality a ďalej pokračujem v samoštúdiu kozmetických technológií, vlastností rastlinných ingrediencií a fyziológie kože. 
two cosmetic
Zdroj: Two Cosmetics

Aj na konferencii sa budeme venovať téme ekológie v podnikaní. Dočítala som sa, že aj vaša značka sa snaží brať ohľad na životné prostredie. Je to náročná cesta, byť ekologickou značkou?

Keď som bola mladšia, moji kamaráti ma občas označovali za greepeace-áčku, pretože som ich vždy poučovala aby nehádzali odpadky na zem a podobne. Už pri zrode myšlienky o podnikaní som vedela, že jednou z hodnôt značky bude ekologický prístup. Ako výrobca sa cítim byť zodpovedná za to, čo sa stane s mojim výrobkom potom, ako ho zákazník spotrebuje. Preto väčšina papierových obalov je vyrobená zo špeciálneho kompostovateľného papiera, ktorý je potlačený ekologickými farbami. Všetky obaly z plastov nám môže zákazník vrátiť, my tieto obaly vyčistíme a dáme si z nich vyrobiť upcyklované mydelničky. Ďalej ponúkame ľuďom možnosti ako znížiť odpad a to napríklad použitím mydlových orechov na pranie namiesto konvenčných pracích prostriedkov, ktoré sú vo väčšine plné nebezpečných a dráždivých chemikálií. Potom sú tu veľmi obľúbené znovupoužiteľné odličovacie tampóny, ktoré sa okamžite stali bestsellerom. Sklenené obaly sme využili pre pleťovú kolekciu výrobkov.
Často sa stretávame s nátlakom od zákazníkov, prečo máme plasty, prečo nie sme viac eko. Je to nepríjemné, pretože ponúkame niekoľko možností ako vynaložiť s odpadom a robíme niekoľko násobne viac krokov k udržateľnosti, ako obrovské svetové konvenčné značky.
 
Vy ste boli prví, kto Slovensku ukázal a začal predávať textilné znovu použiteľné odličovacie tampóniky?
 
Pred niekoľkými rokmi som sa začala zaujímať o tému zero waste a zisťovala som si ako znížiť odpad v domácnosti, či pri bežných denných aktivitách. V tom čase to ešte na Slovensku nebolo veľmi známe, preto som čerpala inšpiráciu na zahraničných blogoch a na jednom z nich som natrafila na háčkované tampóny. Neskôr som oslovila jednu pani, ktorá tampóny šila na Slovensku. Nedávala som tomu veľkú šancu, pretože som si myslela, že slovenské ženy nie sú pripravené prijať takúto možnosť. No na prekvapenie sa stali také obľúbené, že sa nestíhalo šiť. Dnes už máme dve krajčírky a lokálneho dodávateľa látok.
Neboli sme síce prví na Slovensku, ale boli sme prvá kozmetická značka, ktorá prišla s týmto produktom.
two cosmetic balik
Zdroj: Two Cosmetics

Je niečo, čo by ste chceli poradiť či odkázať začínajúcim podnikateľom?

Robte čo milujete a v čom ste dobrí. Nebojte sa niečo obetovať. Nehľadajte dôvody, ale spôsoby. Buďte trocha naivní a tvrdo makajte. Nájdite si svojho osobného mentora, kľudne to môže byť partner/ka, rodič, súrodenec, či kamarát. Niekto kto vás vypočuje a podrží v ťažkých časoch. Pretože začiatok je najťažší a bude sa vám chcieť skončiť niekoľkokrát denne. Verte mi. 🙂
 
V spoločnosti je možné často počuť, že podnikanie na Slovensku je ťažké, súhlasíte s týmto tvrdením?
 
Nemôžem tvrdiť, že je ťažké. Skôr ma trápi častokrát zbytočná byrokracia, zlá, alebo žiadna komunikácia zo strany úradov a niektoré nezmyselné zákony.
Nikol Znášik

Nikol Znášik

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok