fbpx

Milan Bardún: „Človeka, s ktorým chcete spolupracovať sledujte aspoň niekoľko mesiacov, či sa vám “hodí” do kampane.“

Milan BardunMilan Bardún –  je jeden z najznámejších blogerov na Slovensku. Vyštudoval záhradnú architektúru a v roku 2013 sa na pobyte v Estónsku  rozhodol založiť si svoj vlastný cestovateľský blog Bez Mapy, ktorý mu neskôr začal meniť život. Dnes cestuje po celom svete a spolupracuje so zaujímavými značkami. Okrem cestovania sa venuje copywritingu, online marketingu  a tvorbe podcastov. 

Ako bloger pôsobíš už niekoľko rokov, kedy prišla tvoja prvá spolupráca s nejakou firmou? Oslovil si firmu ty, alebo ona teba?

Už to bude sedem rokov a môj blog Bez Mapy patrí medzi prvé na Slovensku, ktoré boli písané po slovensky. Prvá ponuka na spoluprácu prišla dva roky po jeho založení, v roku 2015. Slovenská blogová scéna vtedy takmer vôbec neexistovala a počet aktívnych blogov by som vtedy zrátal na prstoch jednej ruky.

Nemal som dokonca ani účet na Instagrame, čo je dnes nepredstaviteľné. Ohľadne spolupráce, išlo iba o zaplatený textový odkaz v článku, čo bolo na tú dobu úplným vrcholom spolupráce s blogermi na Slovensku. Dokonca, slovo influencer vôbec neexistovalo a firma oslovila mňa. Dodnes sme v kontakte a odkaz v článku majú doteraz.

Aké sú podľa teba najčastejšie chyby firem pri oslovovaní blogerov?

Neexistuje žiaden návod, ako niekoho osloviť, no aj v oslovovaní blogerov a komunikácie s klientmi rád používam taký ten klasický “korporátny” jazyk. Veľakrát sa mi stáva, že mi potenciálny klient napíše správu na Instagrame. Aktuálne tam mám vyše 100 neotvorených správ, na ktoré odpovedám postupne a takáto ponuka na spoluprácu sa tam rýchlo stratí, keďže je tam mnoho ďalších správ od mojich čitateľov.

Každý “správny” bloger a influencer by mal mať preto v profile odkaz na svoj email, ktorý si kontroluje každý deň. Som veľmi rád, že doba platenia bartrom už skončila aj na Slovensku a čím častejšie si v emailoch všímam vetu “Napíšte nám, prosím, aké sú vaše podmienky.” tým si klient pýta cenovú ponuku.

To ale neznamená, že sa vždy dohodneme. Ja si zakladám na slušnosti, poďakovaní a najmä v odpísaní na správu aj v prípade, že je moja odpoveď negatívna – čo je, neviem, či iba na Slovensku, bohužiaľ vysokým neštandardom.

MIlanBardúnNYC
Zdroj: M.B.

Čo by si podľa teba mali firmy premyslieť predtým, ako nadviažu spoluprácu ?

Aby blogera začali najskôr sledovať na jeho sociálnych sietiach. 99% ponúk na spolupráce, ktoré mi prídu, začínajú štýlom, “Dobrý deň, Milan. Už dlhšie vás sledujeme..” a to je podľa mňa najsprávnejší prístup. Ak ma klient dlhšie sleduje, vie si na základe iných spoluprác predstaviť, čo mu viem a môžem ponúknuť a sám sa rozhodnúť, či do toho chce ísť alebo nie.

Pokojne si založte fake profil vo firme na sledovanie Instagramu, Facebooku a blogu človeka s ktorým chcete spolupracovať a sledujte ho aspoň niekoľko mesiacov, či sa vám “hodí” do kampane.

Spolupráca s blogermi je opäť jeden z aspektov marketingu, ktoré sa vo svete rozbiehajú rýchlejšie ako na Slovensku. Aká je podľa teba situácia teraz? Myslíš si, že porastie tento trend u nás ešte vyššie, alebo už je na vrchole?

Je veľmi veľkou výhodou, že Slovensko je v tomto približne jeden až dva roky dozadu. Väčšinou všetko začne v USA a postupne sa dostane do Európy a to je veľká výhoda. Kto má trošku cit, dokáže takto predpovedať, čo bude in, čo bude “fičať” a kam sa celý tento biznis model posunie. Zatiaľ nemám pocit, že je na vrchole a tento trend ešte dlho porastie.

Sám to pozorujem na počte ponúk na spolupráce, ktoré sa zniekoľkonásobili za posledné dva roky a ako hovorím, stačí sa pozrieť, čo sa deje v Amerike a do roka je to aj u nás. V tomto máme výhodu, že sme pozadu, haha.

Čo si myslíš o situácii na Slovensku?

Myslím si, že je na zodpovednosti agentúry vybrať klientovi takého “influencera” s ktorým bude klient spokojný. Influencer, ktorý je zabehnutý v spoluprácach a má viac kanálov ako len Instagram, je určite lepšou voľbou ako niekto, kto si založí iba Instagram a čaká, že bude mať všetko zadarmo. Ja napríklad, v 99% nepracujem za barter. Samozrejme, nehovorím, že začínajúci influenceri nemajú dostať šancu, no ako majiteľ firmy by som svoj marketingový rozpočet rozdelil na “overených” a začínajúcich.

Instagram je super nástroj, no nikto si neuvedomuje (alebo nechce uvedomovať) že aj jeho popularita pôjde časom dole, podobne, ako je to s Facebookom. Pamätáte si, aký bol v roku 2015 Facebook populárny a bol na ňom každý? Dnes tam ľudia chodia jedenkrát za deň a využívajú ho najmä preto, že má Messenger. Toto raz čaká aj Instagram a preto je dôležité mať viacero kanálov. U mňa je nosným kanálom blog, ktorý v júli 2019 dosiahol rekord v čítanosti od jeho založenia – prekročil som 100 000 prečítaní za mesiac.

Prijal si niekedy spoluprácu, ktorú si neskôr oľutoval?
Samozrejme. Oľutoval som ju preto, lebo som z nej chcel najskôr vycúvať, lebo som nemal z klienta dobrý pocit. Po podpise zmluvy to už nebolo možné, no výsledok spolupráce tomu zodpovedal. Chémia medzi klientom, agentúrou a blogerom je veľmi dôležitá, keďže blogerina je kreatívna práca, ktorá vychádza z osobnosti a povahy samotného blogera a preto, keď je jeho spôsob komunikácie menený, jeho čitatelia mu to jednoducho nezbafnú.

MilanBardún
Zdroj: M.B.

Je podľa teba lepšie dohodnúť si s blogerom presné podmienky spolupráce, alebo je lepšie nechať mu voľnú ruku?

Presné podmienky spolupráce sú veľmi dôležité a ideálne je tiež podpísať zmluvu, alebo si aspoň podmienky zhrnúť do mailu. Druhá vec je kreatívna stránka spolupráce. Mne sa lepšie pracuje, keď nemám od klienta dlhý zoznam zadaní, ktoré musí výsledná fotografia, video či článok obsahovať, no rozumiem, že sa nesmie stratiť tá správa, ktorú chce klient posunúť.

Myslím si, že odpoveď na tvoju otázku je niekde v strede. Dohodnúť si podmienky, ako je počet výstupov, deadliny a pod. sú priam žiadúce, no pri spôsobe spracovania mám radšej voľnú ruku. Vtedy je to najviac uveriteľné.

Mnoho firiem, si myslí, že stačí niekomu zaslať produkt a čakať kým ho niekto odfotí, alebo ukáže v stories. Nerozumejú, za čo vlastne chcú blogeri peniaze, veď je to len príspevok na sociálnej sieti.
Firmy vedia, aké náročné je získať si publikum a dostať sa do povedomia. Investujú tisícky eur do reklamy a za to, aby ich produkt niekto videl. Blogeri majú publikum prirodzené a čitatelia blogera sledujú preto, lebo chcú.

A to je presne to, za čo si pýtam peniaze aj ja. Za product placement. Som toho názoru, že ak nemám za reklamu zaplatené, no klient mi ponúka barter, do spolupráce nejdem – radšej svojim čitateľom a followerom ponúknem viac zaujímavého obsahu, no menej reklamy. A ak už reklamu, tak zaplatenú. Ale výnimka potvrdzuje pravidlo.

Je reálne, aby si spoluprácu s tebou dohodla aj menšia alebo dokonca začínajúca firma, alebo sa venuješ už iba veľkým značkám?

Venujem sa značkám, ktorých pôsobenie mi je sympatické a stretáva sa s mojimi hodnotami a presvedčením.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prejsť na začiatok