Tatiana Kušnírová Gernátová – fotografka, ktorá sa venuje foodstylingu a fotí jedlá či nápoje do kuchárskych kníh. Okrem toho sa venuje produktovej fotografii či decorstylingu. Vytvára špeciálne fotopozadia Tanindesk, vďaka ktorým je fotenie jednotlivých produktov ľahšie. Na konferenciu príde odovzdať tipy a triky ako odfotiť produkt lákavo pre zákazníka ale stále tak, aby fotka zobrazovala realitu bez filtrov.
Je podľa teba potrebné, na vytvorenie kvalitnej produktovej fotografie, vlastniť profesionálne fotoaparáty?
Určite nemusíte hneď vlastniť najvyššiu radu fotoaparátu a rada vám hneď ukážem príklad.
Milujem experiment a o to viac fakty, reakcie ľudí. Prikladám vám sem dve fotky – jedna fotka bola fotená mobilom, druhá bola fotená 3,5 tisícovým fotoaparátom.
Akú veľkú hodnotu(alebo výhovorky) dávame na nášmu fotoaparátu/mobilu, ktorý vlastníme?
Budem sa tešiť na vaše typy a dedukcie, ktorá fotka je cvaknutá mobilom a fotoaparátom.
Oveľa väčšiu dôležitosť má priestor, kde chcete fotiť, váš cit pre fotografiu, zmysel pre detail. Nie každý toto všetko má. Najťažšia vec je, si tieto fakty uvedomiť, priznať a pracovať na nich. Sama som si prešla rôznymi kurzami a vytvorila som si aj tie svoje. Jeden z najobľúbenejších je “Kurz fotografie doma” – kde prídem osobne k vám domov, fotím vo vašom prostredí, pracujeme s tým, čo vy doma máte! Veď je frajerina prísť do ateliéru, ktorý je celý prispôsobený na skvelé foteníčko, zaplatiť vysokú pálku za workshop a potom prísť späť domov do reality a hľadať to ideálne miesto lupou :). Dodnes fotím len s denným a prirodzeným svetlom a to budem učiť aj vás.
Keď som začínala fotiť, mala som máličko finančných zdrojov, aby som si mohla dovoliť luxusnú výbavu. Dokonca mi môj brat kúpil zrkadlovku a ja som mu zo začiatku mesačne splácala po 20 eur mesačne. A tak som mala v ruke iba zrkadlovku, nabíjačku a statív (…dnes mi k tomu pribudla pekná taška a pár TaninDeskov :))
praktický dodatok pre vás:
Čo hľadať pred každým fotením, ak idete do toho iba s kamošom „denným svetlom“?
1. Prejdite sa a nájdite ten najlepší svetelný zdroj svetla.
Možno je to tvoja kuchyňa, obývačka alebo spálňa. Veľmi intenzívne treba vnímať svetlo. Neznášam izby, kde počas dňa potrebujem svietiť a presne aj vy sa týmto izbám na fotenie rovno vyhnite.
2. Choďte von. Nájdite si tieň alebo ostaňte na slnku, už záleží od intenzity… Dôležité je, aby neboli na fotkách škaredé čierne tiene.
Robím to vždy, keď sa mi interný priestor nepáči. Napríklad na tejto fotke.
Kde má firma hľadať kvalitného produktového fotografa?
Sledujem rôzne FB skupiny ako tichý pozorovateľ a musím povedať, že je tu veľa fajn dobrých fotografov. Čo skôr vidím ako podstatnejšie je vec vkusu. Je fajn čítať recenzie v zmysle:
”On je skvelý odporúčam ho.”
“Napíšte jej ona je skvelá a máme krásne fotky.”
Ale v prvom rade musíte byť stotožnený s jeho vizuálnym výstupom, úpravou. Ak raz xy fotograf upravuje fotky do tmava, farby viac degraduje.. myslíte, že Vám odovzdá svetlé farebné fotky? Pochybujem. Bez ohľadu na cenovú ponuku, vypýtajte si jeho portfólio nafotených produktov, lifestylových fotiek a porovnávajte, čo lahodí vášmu oku.
Mám rada keď mi niekto pošle do emailu: “toto som videla na pintereste, páči sa mi to a niečo v tomto štýle by som chcela ťahať aj môj produkt, môj vizuál značky, môj instagram”.
Ak máte pocit, že nemáte dobrý vkus a možno netušíte, čo chcete, dajte si poradiť. Fotograf je kreatívny a rád sa tiež upustí. Proces môže byť opačný.
“Prosím, Tatiana, mám značku xy”.
“Skvelé Xénia, rada sa pozriem, čo môžeme spolu vytvoriť, vymyslieť.. za pár dní ti môžem poslať návrhy a tak to môžeme spoločne nafotiť”.
Šetrím čas a peniaze nie len sebe ale aj druhej strane. Osobne sa mi ani raz nestalo, žeby som niekomu musela prefotiť produkty lebo sa mu výsledok nepáčil. Vizualizáciu, predstavu sme mali na začiatku rôznu, v procese sme to zladili a každý mal v hlave neskôr veľmi podobný vizuálny výsledok. Vráťme sa k otázke! Kde má firma hľadať kvalitného produktového fotografa? Páči sa Vám firma xy, napíšte jej do správy, kto im fotil kolekciu, kto im fotí na instagram. Verím, že Vám radi posunú kontakt.
Na jednej strane sa nachádzajú tí, ktorí si na fotkách veľmi nepotrpia, respektíve nevedia ako správne nafotiť svoje produkty, a potom sú tu tí ktorých fotenie tak pohltí, že využívajú filtre a photoshop až príliš. Ako hľadať zlatú strednú cestu?
Máme neskutočne veľa možností, čo je skvelé! Opäť si myslím, že to je vec vkusu, cit pre fotografiu… Ak to raz človek nevidí, že je to prehnane upravené, tak ja mu ťažko vysvetlím, čo je zlatá stredná cesta.
Tí ktorí nevedia fotiť, ale chcú si fotiť veci sami, odporúčam naštudovať si základné pojmy, princípy alebo absolvovať kurz.
Mala som klientov, ktorý neocenili dobrú fotografiu, kreatívu, nevideli pridanú hodnotu, nevideli rozdiel medzi fotkou z fotobanky a fotkou od fotografa, na ktorej niekde v pozadí je jeho produkt ( a dobre vieme, že tieto fotky sa len tak nebudú kradnúť). Veľmi ťažko sa nám v tomto smere spolupracovalo a rýchlo som to radšej ukončila.
Dá sa na fotke zachytiť autenticita produktu (veľkosť, farby) a stále môže byť oku lahodiaca aj pre zákazníka?
Osobne si dávam veľký pozor a sama ako fotograf s tým často bojujem. Niekedy sa sama upustím pri úprave a zo zelenej môže byť v sekunde sivá. Slovensko máme krásne, živé a tak ho len treba využiť, ísť s produktami do reálneho života. Bola som raz s jednou firmou, ktorá vyrába jednoduché tričká fotiť v Banskej Štiavnici, fotili sme od rána! Boli sme v kaviarni, v meste, v parku. Ten produkt, farba, veľkosti tam stále boli reálne, ale výsledok o to živší! Čo sa týka modelov, sám majiteľ sa obliekol do trička a požičal si aj dve kamošky, ktoré s radosťou sa išli fotiť. Určite je tento príklad lepší ako zavesiť tričko na dvere a odfotiť ho. Mne osobne to vôbec nepríde logické, alebo vy bežne máte doma zavesené tričká na dverách kľučky? Maximálne v sobotu šaty keď idem na svadbu! 😀 Dôležité je, aby ste fotili produkty logicky, kde by sme ich bežne očakávali alebo to robiť na hipstera a vymýšľať si svoj štýl, ktorý bude konzistentný, šialený ale váš a ľudia by ho na základe toho vedeli rozpoznať.
Existujú aj pri produktovej fotografii nejaké trendy, ktorými sa fotografi uberajú?
Produktová fotografia má v dnešnej dobe vážne na výber, alebo predovšetkým jej majiteľ má na výber. Napríklad fotka so svetlým pozadím alebo produkt fotený na ľuďoch. Kombinácia týchto dvoch vecí má úžasný výsledok. Trend je aj čierne pozadie, tmavá fotografia. Nech si každý vyberie a nasleduje podľa svojho gusta. Ideálne je sa rozhodnúť na začiatku, čoho sa budem držať nohami rukami, v zmysle aby môj vizuál a prezentácia bola jednotná a ucelená.
Aký je tvoj názor na využívanie fotografií z fotobanky v podnikaní? Je to v poriadku, alebo by po tom mal človek siahať iba v prípade núdze?
Na túto otázku som sa najviac tešila! Fotobanky ja vôbec vôbec vôbec nemusím! Minulú zimu cez vianoce som robila experiment a fotila som titulky blogov/článkov, kde ľudia používali jednu obľúbenú fotku z fotobanky. Bola štýlová, jemná, nadčasová. Keďže sa číslo šplhalo šplhalo .. a ľudia mi tiež posielali sceenshoty, kde videli túto fotku tak som na svojom instagrame dala do story, že hocikomu nafotím vianočnú fotku, len aby nepoužili presne tú “otrepanú, starú, známu”.
Po sezónne som napočítala 15 screenshotov zo slovenskej online scény!
Iba v najhoršej núdze by som padala do fotobanky a niečo sťahovala a aj napriek tomu by som si trikrát rozmyslela, či si to neviem nejako sama šikovne odfotiť.
Bolo pre teba fotenie nejakého produktu naozajstnou výzvou?
Reálna zmrzlina a ľadové veci bez chémii dajú riadne zabrať! Nepoužívam chémiu, WD 40, penu na holenie alebo lepidlá. Všetky jedlá sa u mňa dajú aj reálne zjesť, ale aj potrápiť.
Čerešnička na torte boli hasičské doplnky!