Ing. Tomáš Langermann je od roku 2011 súčasťou agentúry Power Coaching. Špecializuje sa na rozvoj komunikačných a obchodných zručností, strategické plánovanie úspechu, argumentáciu a iné. Je držiteľom dvoch zápisov do Guinessovej knihy rekordov, zakladateľom niekoľkých úspešných firiem a zároveň certifikovaným lektorom Asociácie lektorov a kariérnych poradcov. Na konferencii SmallBiz.sk bude prednášať na tému motivácie v podnikaní.
Pán Langermann, dnes je človek spoločnosťou, článkami v časopisoch a sociálnymi sieťami neraz vystavovaný vysokým nárokom na úspech a častokrát môže nadobudnúť pocit, že všetkým naokolo sa darí, iba on stagnuje či padá hlbšie ku dnu. Čo by ste poradili tým, ktorí možno teraz prikyvujú hlavou, že tieto pocity poznajú a nevedia si s nimi rady?
Čítanie životných príbehov v časopisoch či na sociálnych sieťach je naozaj nebezpečná záležitosť, pretože sa u čitateľa štartuje akoby porovnávací proces, kde seba vidí v reálnom svete a ostatných vidíme cez optiku, ktorú nám ukázať chcú, teda nejaký ideál stav. Paradoxom je, že mi si to pri čítaní ešte aj prikrášľujeme. Napríklad, ak vidím veľmi peknú ženu, ktorá je upravená a štíhla, tak si domyslím, že je určite úspešná a šťastná vo vzťahu, čo nemusí byť pravda.
Je to len čistá ilúzia a najúčinnejšie je hlavne vo virtuálnom a mediálnom svete kritické myslenie. To znamená, že skúsme zapnúť naše kritické oko, kde sa budeme snažiť získať čo najviac relevantných informácií. Pretože my vlastne vôbec nepoznáme reálny stav, takže nemôžeme ho používať na prirovnávanie. Napríklad je možné, že krásna dáma na fotke je nešťastná a nespokojná a možno si ku štíhlosti pomohla aplikáciou alebo dobrým svetlom.
U našich klientov sa snažíme skôr upriamiť pozornosť na seba samých, teda na postavenie si vlastných cieľov a plánov so svojim životom. Zároveň, aby sa sústredili na svoje silné stránky a budovali vlastnú spokojnosť so sebou.
V poslednej dobe existuje mnoho príležitosti konzultovať svoje podnikanie či profesijný život či už osobne alebo aj online prostredníctvom internetu s rôznymi mentormi či motivátormi. Ako však môžeme spoznať, že ten, na koho sa plánujeme obrátiť je človek na správnom mieste, ktorý nám vo finále aj reálne pomôže?
Internet a globálny prístup k informáciám prinieslo aj to, že často sa cítia byť odborníkom aj osoby, ktorí odborníci nie sú. Sú profesie, kde si niečo málo alebo viac naštudujem a mám pocit, že som expert. Napríklad oblasti ako marketing, riadenie ľudských zdrojov, mentoring, jazyky, koučing.. je to samozrejme veľmi zavádzajúce. V súčasnej dobe je teda veľmi potrebné už uvedené kritické myslenie. Zároveň je dôležité, aby si obe strany sadli, čo sa nemusí ani pri odborníkovi udiať, a to je normálne. V takom prípade netreba odbornú konzultáciu zavrhnúť, ale nájsť človeka, ktorý nám bude vyhovovať.
Existuje rozdiel medzi mentorom, koučom a motivátorom?
Významným rozdielom pri koučingu a väčšine ostatných pomáhajúcich profesiách je, že kouč neradí. Kouč dôveruje klientovi, že vtedy bude najúspešnejší, keď nájde odpovede šité mu na mieru. A tými môžu byť len jeho vlastné. Kouč sa však pýta spôsobom, akým by sa klient sám seba nepýtal, a preto má výsledky. Klient v sebe nájde cesty a odpovede, o ktorých ani netušil, že by na ne prišiel a súčasne je schopný hneď akcie. Kouč nemusí byť expertom v problematike klienta, je to naopak aj žiaduce, keďže kouč nehodnotí a nepodsúva otázkami svoje názory.
Mentor je spravidla expert v danej problematike a klientovi radí, zo svojich skúseností. Zdieľa s ním svoje znalosti a podnecuje ho k dosahovaniu cieľov.
Motivátor inšpiruje klienta alebo ľudí, vzbudzuje nadšenie a schopnosť realizácie. Podnecuje k vystúpeniu z komfortnej zóny a má záujem naviesť vás na nejakú cestu.
Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľom?
Aby si verili, ale boli pokorní… aby sa nenechali znechutiť, ale neustále sa učili.
Aby sa odviazali byť odlišní, ale aby sa neporovnávali.
Zvyknú vaše koučingové služby využívať aj malí či začínajúci podnikatelia? Je to podľa Vás pre nich vhodné, aby mali svojho kouča?
Áno. Veľmi. Za 10 rokov sme videli rast z „ garážovej „ firmy na veľký kolos. Pomocou koučingu sa klientom podarilo realizovať sny, od ktorých boli okolím a častokrát aj samými sebou odhováraní, s mylnou predstavou, že sú nereálne. Na druhej strane, pomocou mentoringu pomáhame začínajúcim podnikateľom, ktorí potrebujú odborné konzultácie.
Sám ste podnikateľom a vybudovali ste viac úspešných firiem. Stalo sa Vám, že ste urobili nejakú chybu či krok vedľa, z ktorého ste sa poučili a upozorňujete naň aj svojich študentov či klientov, aby sa jej dokázali vyhnúť?
Určite veľa chýb, ale nevnímam to ako chybu, ale ako ponaučenie a možnosť robiť veci lepšie a posúvať sa vpred. Ak by sa niektoré z tých krokov neudiali, nebolo by možné rásť a vedieť, čo mi naozaj vyhovuje a akou cestou chcem ísť. Je potrebné to brať ako príležitosť k zvoleniu nových a zaujímavejších možností.
Existuje podľa Vás návod na úspech? Nejaké zaručené kroky, ktoré keď človek dodrží, tak vo finále na neho bude čakať úspešná firma?
Možno ten môj a možno aj nie :). Mať systém, plán, učiť sa, odbornosť, vytrvalosť a riadnu dávku humoru. A vypustiť svoj potenciál a vízie, nebáť sa byť iný a ukázať, že sa dá čokoľvek, ak tomu veríme.