V dnešnej dobe sociálnych sieti, kde je možné sa prezentovať ako písaným slovom tak fotkami či videom človek ľahko nadobudne pocit, že vlastná webstránka je zbytočný rozmar. Je to však skutočne tak?
Som malý podnikateľ pôsobiaci v handmade sfére a sama som si kládla chvíľu túto otázku. Svoje výrobky som začínala predávať pre niekoľkými rokmi pomocou Facebooku a predajného handmade portálu. V tom čase hral Facebook na Slovensku prím a reklama bola skutočne lacná. Spôsoby prezentácie, ktoré ponúkal, ale boli na inej úrovni, ako je to dnes. Neexistovali žiadne katalógy, či videá namiesto cover obrázku. A Instagram? Používalo ho iba veľmi, veľmi málo ľudí. Predajný portál bola celkom fajn možnosť na štart. Oprášila som tak svoje konto, ktoré som tam mala už nejaký čas vytvorené a zverejnila svoju ponuku.
Fungovalo to, ale….
Postupom času som dospela k presvedčeniu, že bez poriadne vlastnej webstránky to nepôjde. Nech robíte čokoľvek, na Facebooku nikdy nedocielite prezentáciu, ako na vlastnom webe. Ste obmedzený danou štruktúrou sociálnej siete a možnosťami prezentácie, ktoré ponúka. A ak by ste si aj našli v tomto nejaké ideálne riešenie, tak – spomínate si, keď jedného pekného jesenného večera na slovenský Facebook priletela zatracovaná raketka a spôsobila mnohým vrásky na tvári? Pre tých, čo si možno nepamätajú, alebo ich to nejako nezasiahlo, šlo o príchod tzv. prieskumníka do prostredia Facebooku, ktorý spôsobil, že nástenka s príspevkami bola rozdelená na dve sekcie, kde prvá obsahovala iba príspevky od priateľov a platené príspevky stránok a druhá, kde boli všetky ostatné príspevky, vrátane tých neplatených. Problémom bolo, že túto druhú nástenku navštevovalo veľmi málo ľudí a tým pádom bez reklamy bolo priam nemožné dosiahnuť, aby niekto príspevok z vašej fanpage vôbec videl.
Nehovoriac o skutočnosti, že časy, kedy vaše príspevky videla zadarmo pomerná väčšina vašich fanúšikov pominuli tiež už dávno a dnes bez toho, aby ste robili skutočne chytľavý obsah, na štýl humorného Ferojoke či sarkastických Zomri, nemáte šancu bez platenia udržať organický dosah na viac ako pár percentách. A hoc sa môžeme na Facebook hnevať, že k nám poslali raketku, či znižuju neustále organický dosah príspevkov – je to ich plné právo a keby sa rozhodli, môžu zo dňa na deň celý Facebook vypnúť a nebude vám nikto nič dlžný. A toto isté platí aj pre Instagram, ktorý je aktuálne na Slovensku na výslní. Je preto prirodzené, že aj tam organické dosahy klesajú a na tvorcu obsahu sú kladené čoraz vyššie nároky na kvalitu toho, čo na svoj účet pridáva. Poznáte to zrejme aj sami, že keď sledovatelia slabo interagujú z vašim obsahom, tak ho vidí čoraz menej ľudí.
A čo predajné portály? Vzhľadom sa už dajú zrovnať s vlastným eshopom, no stále ste obmedzený úzkym nastavením, komunikáciou výlučne v prostredí portálu. Ja osobne, hoc som sa snažila, som nikdy neprišla na chuť predaju cez predajný portál. Doslova ma vytáčalo a oberalo o veľké množstvo času náročné nahadzovanie produktov do ponuky, spôsob akým prebiehala komunikácia so zákazníkom či zákaz osobného odberu. A prišlo mi úplne bláznivé za spôsob predaja, ktorý mi vonkoncom nevyhovoval platiť každý mesiac desiatky eur za províziu. Postupne som ceny preto na portály o províziu navýšila a snažila sa presunúť predaje na svoju webstránku, ktorú som si svojpomocne pripravila.
Váš web, vaše pravidlá!
Určite sa nájdu takí, ktorí budú namietať, no mať online prezentáciu prostredníctvom vlastnej webstránky má naozaj výhody, ktoré vám neposkytne žiadna sociálny sieť, či predajný portál.
- Máte plne v rukách to, ako bude vaša prezentácia vyzerať. Nespočetné množstvá dizajnov, ktoré sú dnes k dispozícii vám dáva príležitosť prezentovať sa najvýstižnejšie, ako to len ide. Či už pôjde o rozloženie obsahu na stránke, použitých farieb až po jej samotný obsah.
- Internet vás nepotrestá nepriaznivým algoritmom. Áno, treba byť úprimný a otvorene priznať, že aj pri vlastnom webe hrajú čísla istú rolu, no keď sa rozhodnete, že budete pridávať na váš blog, jeden príspevok mesačne, určite si neublížite tak, ako keď to urobíte na Facebooku či Instagrame. Keď to skúsime rozmeniť na drobné a pozrieť sa na to viac zblízka, tak ide skrátka o neustále meniace sa algoritmy. Na Slovensku je najpoužívanejším vyhľadávačom Google, ten má tiež svoje algoritmy, ktoré ovplyvňujú to, na akej pozícii sa vaša webstránka zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania, avšak ani zďaleka sa nemenia tak radikálne a hlavne často, ako tie facebookové či instagramové.
- Vašu webstránku vám nikto zo dňa na deň nevypne (áno, samozrejme za predpokladu, že nemáte v inboxe upomienku od vášho hostingového providera), ani nezmení „pravidlá hry“. Akákoľvek sociálna sieť či predajný portál je priestor, ktorému sú všetci ich užívatelia podriadení, ich zámerom je vo finále tiež zisk a tak, keď sa zo dňa na deň rozhodnú pre zmeny, ktoré nám ale nebudú po vôli, oni na to majú právo, pretože je to ich sieť či portál. A nám ak sa nepáči, môžeme ísť.
- Pri vlastnom webe máte svoju vlastnú doménu, ktorá je v podobe všeobecne známej hádam pre každého a je rozhodne jednoduchšie poslať návštevníka vašu vlastnú adresu v podobe www.nazovvasejdomeny.sk ako na www.facebook.com/…. Nehovoriac o tom, že napriek obľúbenosti sociálnych sieti sa vždy môže nájsť a z vlastnej skúsenosti vám garantujem, že sa aj nájde takí potenciálny zákazník, ktorý profil na žiadnej sociálnej sieti nevlastní.
- Keď sme už pri tejto téme – vizitky. Predstavte si vizitku kde stojí úhľadné www.svadobnejedinecnosti.sk a vizitku kde je ako „web“ uvedené: https://www.facebook.com/lillya.svadobne.jedinecnosti/ Asi nemusím ďalej vysvetľovať praktickosť.
- Na vlastnej webstránke dokážete sledovať a pozorovať čo sa na nej deje, či nedeje, či ľudí jej obsah zaujíma a venujú mu svoju pozornosť, alebo zo stránky rýchlo odchádzajú. Viete pozorovať cestu návštevníka, analyzovať jeho cestu po vašej webovej prezentácii a pomocou toho ju vylepšiť a pomôcť tak vášmu podnikaniu ešte lepšie prosperovať. Sociálne siete ponúkajú nejaké štatistiky, častokrát skutočne podrobné, ktoré o mnohom vypovedajú a dá sa nimi spoľahlivo riadiť, no týka sa to skôr toho, kedy a ako zastihnete svoje publikum na danej sociálnej sieti. No to, či pri čítaní textu vášho príspevku strávia minútu, či dve alebo žiadnu vám štatistiky sociálnych sieti nepovedia a je tiež užitočné ich sledovať.